Over Aniek


3 leuke feitjes over mijzelf:

  1. Ik hou super veel van reizen en heb een passie om nieuwe culturen te ontdekken en landen te zien. ik denk dat het zo cool is om te bedenken dat God iets van zijn karakter in elke cultuur heeft gelegd en het is zo gaaf om dat te stukje te ontdekken! 
  2. 2 jaar geleden heb ik koffie leren drinken en nu is het een van mijn favoriete dingen om ergens in een gezellig cafeetje koffie te drinken met vrienden:).
  3. Ik hou er heel erg van om muziek te spelen. Sinds mijn 8ste speel ik harp waar ik nog steeds super veel van geniet, ook al is het soms lastig om er momenten voor te vinden. Maar heb sinds ik hier ben ook gitaar mogen leren spelen en de basgitaar. 

Hey! Ik ben Aniek, op het moment ben ik 22 jaar en woon nu zo’n drie en een half jaar in Zweden met Jeugd met een Opdracht, of makkelijker gezegd YWAM. 

Hoe ben ik hier terechtgekomen? Van jongs af aan hou ik van Jezus. Maar tijdens mijn middelbare schooltijd ben ik ook door een erg lastige periode gegaan in mijn leven van veel angst, waarbij het moeilijk was om mijn focus op God te houden. Daarom wilde ik heel graag voordat ik zou gaan studeren een bijbelschool doen, om dieper te gaan met God en te werken aan mijn relatie met Hem. Om Hem beter te leren kennen en mijn vertrouwen op Hem te stellen.

Door een proces van kijken naar verschillende bijbelscholen en verhalen van mensen, ben ik uiteindelijk een DTS gaan doen bij YWAM in Zweden. 

Het was een goede tijd, waar ik meer en meer mag hebben ontdekken dat waar het echt om draait in het leven is om God beter te leren kennen, tijd met Hem te spenderen en naar Zijn stem te luisteren en te volgen. Ik heb meer en meer mogen inzien dat God van mij houdt en ook dat Gods hart zo ongelofelijk uitgaat naar de mensen die Hem nog niet kennen. God heeft jullie en mij voor een reden op deze aarde gezet, Hij houdt zoveel van ons en in die liefde mogen we uitgaan en die liefde uitdragen. Ik heb meer richting in mijn leven gekregen en ben er meer en meer van overtuigd dat God mij geroepen heeft om in het zendingsveld actief te zijn. Uit die ontdekking volgde uiteindelijk ook de beslissing om langer in Zweden te blijven en een leiderschapscursus te volgen en nog langer te blijven. 


Zweden

Ik heb mijn DTS gedaan in Linköping in Zweden. Later heb ik ook een tijdje in Stockholm gewoond toen we daar net een nieuw gebouw hadden, maar nu ben ik weer terug verhuist naar Linköping. Toen ik 5 jaar voor mijn DTS op de boot stond terug naar huis vanuit Zweden had ik een erg sterk gevoel dat Zweden als een tweede thuis voor mij zou kunnen zijn, en nu kan ik zien hoe God toen al leiding gaf en door dat gevoel ben ik uiteindelijk in Zweden terecht gekomen. 

Zweden heeft God nodig. In een maatschappij die bekend staat als een van de meest seculiere in de hele wereld en waar velen worden geleid door hun eigen waarheid zijn er velen die een ontmoeting met Gods liefde zo hard nodig hebben. Dat ze mogen weten dat er een Vader is die Zijn eigen Zoon naar de wereld heeft gestuurd om voor hen aan het kruis te gaan. Hij is de Weg, de Waarheid en het leven. Gods hart gaat uit naar Zweden. 

Zweden is een land dat ooit een van de grootste aantallen zendelingen gezonden werden. Een land dat ooit een samen een contract ondertekend hebben dat ze de Bijbel willen volgen als land. Een land dat ooit een kerk had elke 3 kilometer. Zweeden zijn radicaal, prophetisch en hebben een grote invloed, kijk maar naar Spotify, Bluetooth, Avicii, etc. Wat gaaf zou het zijn om dit gebruikt te zien worden voor Gods Koninkrijk! 

 

Een slogan van YWAM is ‘’Know God, and make Him known’’. Ik denk dat dat goed samenvat wat ik hier doe. Er is een grote focus om te groeien in je persoonlijke relatie met God en Hem beter te leren kennen. Daarnaast willen we Gods liefde delen en bekend maken door veel verschillende dingen; DTS, evangelisatie, het bezoeken van jeugdgroepen, mercy ministries, etc.


DTS

Waar ik me het meeste mee bezig houdt op de basis is het helpen staffen/leiden van DTSen. Maar wat is nou een DTS? 

DTS staat voor ‘Discipleship Training School’. Simpel gezegd is een DTS een korte bijbelschool van minimaal 5 maanden. Waar de focus ligt om een goede en stevige basis te bouwen in je geloof, om God beter te leren kennen en te leren kennen wat Hij klaar heeft liggen voor je leven. 

De school is opgebouwd uit 2 onderdelen. De ‘Lecture phase’ van 3 maanden en de ‘Outreach’ die op onze basis 2 maanden duurt. 

Tijdens de lecture phase komt elke week een ander onderwerp aan bod. Bijv. Gods Vaderhart, de Heilige Geest, het horen van Gods stem, de Bijbel, etc. Meestal hebben we in de ochtenden les en hebben we in de middagen anderen activiteiten zoals het uitreiken naar de stad, sport, etc. Ook hebben we door de week heen verschillende momenten voor de studenten om wat ze geleerd hebben te verwerken en te praten met hun persoonlijke ‘one on one’ of mentor, maar ook in kleinere groepen samen. 

Na de lecture phase gaan de studenten met wat staff op outreach. Vaak houdt dit in dat ze naar een ander land gaan voor 2 maanden om daar te helpen en in de praktijk te brengen wat ze geleerd hebben. Elke locatie is zo anders, dus de activiteiten zien er altijd weer anders uit. Het ziet eruit van kids ministries, tot evangelisatie, tot huisbezoeken, tot preken, tot bidden voor mensen. 

DTS is echt geweldig en ik kan het aan iedereen aanraden! Het is geweldig om deze tijd apart te kunnen zetten voor God om Hem meer te zoeken. Ik heb mensen getransformeerd gezien worden door ontmoetingen met God in deze tijd. 

 

Als je geïnteresseerd bent om zelf een DTS te doen, kijk dan eens op:

ywamtransform.se of natuurlijk ywam.org 


Stel hier je vraag aan Aniek

Mocht je een vraag of opmerking hebben of wil je graag een onderwerp aandragen voor haar updates of nieuwsbrief? Laat het ons weten via het onderstaande formulier.